«رئیس‌جمهور ایران می‌گوید برای کاهش تنش با اسرائیل آماده است»؛ این جمله‌ای تقطیع شده از سخنان مسعود پزشکیان در دیدار با برخی مدیران رسانه‌های آمریکا بود که برای نخستین بار ازسوی خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» منتشر و به‌سرعت به کلیدواژه‌ای برای خبرسازی علیه رئیس‌جمهور تبدیل شد.

سازمان ملل

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: اگرچه چارچوب کلی سخنان رئیس‌جمهور دراین نشست پیرامون جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه و لبنان کاملا روشن و گویا بود، اما رسانه‌های غربی و البته معاندان با اهداف چندوجهی، کوشیدند روایت موردنظر خود را از سخنان پزشکیان ارائه داده و این‌گونه جلوه دهند که ایران از موضع ضعف، آماده تنش‌زدایی با رژیم‌صهیونیستی است.

در حالی که پزشکیان در نشست با مدیران و خبرنگاران ارشد رسانه‌های آمریکایی به‌صراحت از نسل‌کشی رژیم‌صهیونیستی انتقاد و تاکید کرد که ترور شهید هنیه قطعا بدون‌پاسخ نخواهند ماند، آنها کوشیدند با انتشار یک نقل‌قول با این مضمون که «ما آماده‌ایم تمام سلاح‌های خود را کنار بگذاریم، به شرطی که اسرائیل نیز آماده چنین کاری باشد»، مواضع قاطع و ضدصهیونیستی رئیس‌جمهور ایران را تحت‌تاثیر قرار دهند.

پشت‌پرده روایت‌سازی‌ها

در شرایطی که موضوع جنگ در غزه، محکومیت جنایت صهیونیست‌ها در منطقه و همچنین ضرورت اجماع‌سازی جهانی به‌منظور مقابله با نسل‌کشی این رژیم از اصلی‌ترین محور رایزنی‌های هیات ایرانی در نیویورک بوده‌است، مثلث رسانه‌های غربی، عبری و معاند تلاش کردند با روایت‌سازی‌های رسانه‌ای، از یک‌سو تحرک دیپلمایتک جمهوری‌اسلامی در مجمع‌عمومی سازمان ملل را تحت‌تاثیر قرار دهند و ازسوی دیگر بستر مناسبی برای ایجاد اختلاف در داخل ایران فراهم کنند؛ رویکردی که با شکست مواجه شد.

وارونه‌نمایی حقیقت ازسوی رسانه‌های غربی در شرایطی است که پزشکیان در جریان نشست به مدیران و خبرنگاران ارشد رسانه‌های آمریکایی، از عملکرد منفعلانه رسانه‌های مطرح جهان در قبال نسل‌کشی رژیم‌صهیونیستی در غزه انتقاد کرده بود.

روایت‌سازی‌ها علیه رئیس‌جمهور ایران در حالی است که پزشکیان چه در جریان سفر به نیویورک و چه از ابتدای آغاز فعالیت‌های خود به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران با اتخاذ مواضع قاطع ضدصهیونیستی، نشان داده رویکرد دولت چهاردهم استمرار حمایت از محورمقاومت و دفاع از حقانیت ملت مظلوم فلسطین است. براین اساس هم بود که مواضع ضدصهیونیستی پزشکیان در حاشیه برگزاری مجمع‌عمومی سازمان‌ملل بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی داشته‌است.

مواضع ضدصهیونیستی در قلب آمریکا

محکومیت نسل‌کشی رژیم‌صهیونیستی در غزه و جنایات اخیر در لبنان و همچنین لزوم اجماع‌جهانی برای متوقف کردن ماشین کشتار این رژیم در منطقه از اصلی‌ترین محورهای سخنان پزشکیان در حاشیه مجمع‌عمومی سازمان‌ملل بوده‌است که در ادامه به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم.

دیدار با شارل میشل، رئیس شورای اروپا

تداوم و تشدید جنایات رژیم‌صهیونیستی، جدی‌ترین نگرانی امروز منطقه و جهان است.

دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل

صهیونیست‌ها بعد از به شهادت رساندن حداقل ۴۱هزارنفر در غزه، حالا به لبنان هم حمله کرده و تعداد زیادی را به شهادت رسانده‌اند و ما به شکل خیلی جدی نگران گسترش درگیری در تمام منطقه هستیم.

دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه

آینده بهتر برای کشورهای اسلامی در گرو تلاش موفق برای ایجاد وحدت در میان ما است و در سایه چنین وحدتی هرگز شاهد جنایاتی نظیر آنچه در غزه رخ می‌دهد نخواهیم بود.

نشست با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی

ترور شهید هنیه براساس تمام قوانین بین‌المللی محکوم است و قطعاً بدون پاسخ نیز نخواهد ماند. باور داریم گسترش جنگ در منطقه به نفع هیچ کشوری نیست، اما این رژیم‌صهیونیستی است که به دنبال جنگ‌افروزی و توسعه دامنه نا امنی در منطقه است.

دیدار با اعضای گروه الدرز (گروه ریش‌سفیدان متنفذ)

جنایاتی که رژیم‌صهیونیستی به اسم دفاع از خود مرتکب می‌شود، در ذهن بشر نمی‌گنجد. تداوم جنایات رژیم صهیونیستی می‌تواند باعث گسترش درگیری‌ها در منطقه شود.

دیدار با الکساندر اشتوب، رئیس‌جمهور فنلاند

کشتار بیش‌از ۴۰هزار انسان بی‌گناه در غزه و حمله به لبنان، آن‌هم در سایه سکوت مجامع بین‌المللی و حمایت‌های آمریکا و اروپا از این رژیم یک فاجعه است که باید هرچه زودتر خاتمه یابد.

در نشست «تقویت اهداف سازمان ملل متحد»

در جهانی که مردم غیرنظامی با قساوت در غزه کشته می‌شوند و تروریسم کور دولتی، کودکان و زنان را به خاک و خون می‌کشد و از نسل‌کشی و ترور حمایت می‌شود، هیچ سندی، صلح و توسعه را تضمین نخواهد کرد. پایان اشغالگری، توقف آپارتاید در فلسطین و آتش‌بس فوری در غزه، پیش‌نیاز توسعه و صلح جهانی است.

در دیدار ویولا آمهرد، رئیس‌جمهور سوئیس

اینکه به‌جای محکومیت رژیم‌صهیونیستی و تلاش برای وادار کردن این رژیم به توقف جنایات، مردم فلسطین به تروریسم متهم می‌شوند، یعنی قانون جنگل در دنیای ما حکفرماست و ضرورت اصلاح این روند را ضروری می‌سازد.

مواضع ضدصهیونیستی پزشکیان

مواضع قاطع رئیس‌جمهور علیه رژیم‌صهیونیستی، که بازتاب گسترده‌ای نیز در رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای داشته‌است، در شرایطی است که پزشکیان از ابتدای آغاز به‌کار دولت چهاردهم همواره بر ضرورت حمایت از محور مقاومت و مقابله با جنایات و تجاوزهای رژیم‌صهیونیستی تاکید کرده‌است که برخی از این مواضع را در ادامه می‌خوانید.

۳۱ شهریورماه

دیدار مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی با رهبرمعظم انقلاب

اگر مسلمانان متحد و ید واحده بودند، رژیم‌صهیونیستی به خود جرأت جنایات کنونی و کشتار زنان و کودکان را نمی‌داد.

۳۱ شهریورماه

آیین رژه نیروهای‌مسلح در تهران

امروز با اقتدار می‌توانیم به همه دنیا اعلام کنیم که ما علاوه بر آنکه قادریم از کشور خودمان دفاع کنیم، قادریم رژیم خونخوار، غاصب و نسل‌کش صهیونیستی را سر جای خود بنشانیم.

۲۷ شهریورماه

دیدار با جمعی از علما و بزرگان اهل تسنن

غیرت دینی ما باید در زمینه ظلم، بی‌عدالتی و ریخته شدن خون فلسطینیان بی‌گناه در غزه به جوش بیاید.

۲۱ شهریورماه

نشست‌خبری مشترک با نخست‌وزیر عراق در بغداد

امیدواریم با تقویت وحدت و انسجام میان کشورهای اسلامی، جلوی تداوم جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه گرفته شود.

۱۳ شهریورماه

پیام به نهمین اجلاسیه مجاهدان در غربت

اینجانب از ابتدای حضور در دولت، از آنجا که این سیاست را منطبق بر آرمان‌های والای انقلاب اسلامی می‌دانم، حمایت بی‌دریغ خود را از مردم فلسطین و مستضعفان عالم، اعلام و بر آمادگی خود در استیفای حقوق آنان در همه عرصه ها تأکید کرده‌ام.

۶ شهریورماه

آیین معارفه وزیر امورخارجه دولت چهاردهم

ایران همواره به دنبال دوری از جنگ و برقراری صلح بوده است، اما هیچ‌گاه زیر بار ظلم نخواهد رفت و با ظالم دشمنی خواهد کرد.

۲۳ مردادماه

تماس تلفنی با کر استارمر، نخست‌وزیر انگلیس

از نظر ایران جنگ در هیچ نقطه‌ای از جهان به نفع هیچ کشوری نیست، اما پاسخ تنبیهی به متجاوز حق قانونی کشورها و راهکاری برای توقف جنایت و تجاوزگری است.

۲۲ مردادماه

تماس تلفنی با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان

انتظار مردم جهان از اروپا نقش‌آفرینی موثر در جهت پایان دادن به نسل‌کشی در غزه به جای حمایت از رژیم صهیونسیتی است.

۱۵ مردادماه

دیدار با سرگی شایگو، دبیر شورای امنیت ملی روسیه

ایران به هیچ عنوان به‌دنبال توسعه دامنه جنگ و بحران در منطقه نیست، اما قطعاً رژیم‌صهیونیستی پاسخ جنایات و گستاخی خود را دریافت خواهد کرد.

۱۴ مردادماه

دیدار با ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن

گستاخی صهیونیست‌ها در ترور شهید هنیه بی‌پاسخ نخواهد ماند.

۸ مردادماه

دیدار با زیاد نخاله، دبیرکل جهاداسلامی فلسطین

سیاست‌های جمهوری‌اسلامی ایران در حمایت از آرمان دفاع از ملت فلسطین و آرمان آزادی قدس، با تغییر دولت‌ها، تغییر نمی‌کند و پشتیبانی از آرمان‌های ملت مظلوم فلسطین همچنان با قدرت ادامه می‌یابد.

۸ مردادماه

دیدار با نعیم قاسم، قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان

پشتیبانی از جبهه مقاومت تکلیف شرعی و از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

۸ مردادماه

گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه

صهیونیست‌ها با اشغال فلسطین، بیش از ۷۵ سال است که از هیچ جنایتی علیه فلسطینیان فرو گذار نکرده و همه چارچوب‌ها و قوانین بین‌المللی را زیرپا گذاشته‌اند.

۲۷ تیرماه

گفت‌وگوی تلفنی با بن‌سلمان، ولیعهد عربستان

همه کشورهای اسلامی باید به‌صورت یکپارچه همه توان و ظرفیت خود را برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی به کار گیرند.

۲۱ تیرماه

پیام به شهید هنیه، رئیس وقت دفتر سیاسی جنبش حماس

جمهوری اسلامی ایران به حمایت همه‌جانبه خویش از ملت مظلوم فلسطین تا تحقق کلیه آرمان‌ها و حقوق خود و آزادی قدس شریف ادامه خواهد داد.

۱۸ تیرماه

پیام به سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان

حمایت از مقاومت در سیاست‌های اصولی نظام جمهوری‌اسلامی ایران، آرمان‌های امام راحل و رهنمودهای مقام معظم رهبری ریشه دارد و با قدرت تداوم خواهد داشت.

کد خبر 884295
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha